Obecna sytuacja zmusiła nas do pozostania w domach dla bezpieczeństwa własnego i innych. Każdemu brakuje kontaktu bezpośredniego z ludźmi, z którymi na co dzień się spotykaliśmy. Nowa rzeczywistość narzuciła nam funkcjonowanie w świecie wirtualnym. Pamiętajmy jednak, że tam też obowiązują zasady które mają służyć nam wszystkim – MNIE, TOBIE, IM. Zachowuj się więc w sieci tak, by później nie mieć powodu do WSTYDU!!!
Netykieta – kodeks zachowania w Internecie
-
Okazuj szacunek. Tak samo jak w życiu codziennym, odnoś się z szacunkiem do innych użytkowników.
-
Nie używaj wulgaryzmów. Pamiętaj, że używane słownictwo świadczy o Tobie.
-
Nie trolluj, nie hejtuj! Pamiętaj, że każdy ma prawo do własnego zdania. Nie odpowiadaj agresją na agresję, to tylko nasila konflikt.
-
Stosuj zasady kultury osobistej. W przypadku, gdy wysyłasz komuś wiadomość przez pocztę elektroniczną, pamiętaj o zastosowaniu form grzecznościowych, podpisuj się imieniem i nazwiskiem.
-
Uwaga na zdjęcie! Na ten moment zamieszczane zdjęcia mogą wydawać Ci się zabawne, jednak w rzeczywistości wirtualnej nic nie ginie i nie wiadomo kto kiedyś może je zobaczyć.
-
Szanuj prawa innych. Nie zamieszczaj wizerunku innych osób bez ich zgody. Pamiętaj, że to niezgodne z prawem.
-
Nie kradnij! Nie kopiuj własności innych osób i nie używaj jej jako własnej, np. kopiowanie tekstu, zdjęć, filmów. Jeśli powołujesz się na kogoś lub korzystasz z cudzych materiałów, pamiętaj o zamieszczeniu źródła.
-
Szanuj zasady! Zacznij od zapoznania się z zasadami danej grupy. W razie wątpliwości, czy możesz opublikować daną treść – spytaj o to administratora.
-
Zachowaj umiar. Łatwo stracić poczucie czasu surfując do Internecie. Pamiętaj, żeby mieć nad tym kontrolę.
-
Jak najczęściej przebywaj offline! Poświęć swój czas wolny od nauki na inne aktywności.
Netykieta korespondencji elektronicznej
-
Twój język powinien być dostosowany do sytuacji i odbiorcy.
-
Dbaj o poprawność i czystość języka swoich wypowiedzi.
-
Przestrzegaj zasad ortografii i interpunkcji.
-
W formalnych emailach pamiętaj o rozpoczęciu wypowiedzi „Dzień dobry”
-
Kończąc wypowiedź napisz „Pozdrawiam” lub „Z poważaniem”/„Z wyrazami szacunku”.
-
Nie zapomnij się podpisać.
-
Zwracaj się do odbiorcy z użyciem wielkiej litery (Tobie, Pana).
-
Jednak nie nadużywaj wielkich liter – oznaczają KRZYK.
-
Nadawaj wiadomości tytuł, który powinien odnosić się do treści maila.
-
Przesyłaj duże pliki w linkach, a nie jako załącznik.
-
Nie wysyłaj materiałów reklamowych, czy tzw. „łańcuszków szczęścia”
-
Unikaj wypowiedzi zdawkowych i lakonicznych typu: „ja też”, „ok”, „super”