Netykieta – kodeks zachowania w Internecie

Obecna sytuacja zmusiła nas do pozostania w domach dla bezpieczeństwa własnego i innych. Każdemu brakuje kontaktu bezpośredniego z ludźmi, z którymi na co dzień się spotykaliśmy. Nowa rzeczywistość narzuciła nam funkcjonowanie w świecie wirtualnym. Pamiętajmy jednak, że tam też obowiązują zasady które mają służyć nam wszystkim – MNIE, TOBIE, IM. Zachowuj się więc w sieci tak, by później nie mieć powodu do WSTYDU!!!

Netykieta – kodeks zachowania w Internecie

  1. Okazuj szacunek. Tak samo jak w życiu codziennym, odnoś się z szacunkiem do innych użytkowników.

  2. Nie używaj wulgaryzmów. Pamiętaj, że używane słownictwo świadczy o Tobie.

  3. Nie trolluj, nie hejtuj! Pamiętaj, że każdy ma prawo do własnego zdania. Nie odpowiadaj agresją na agresję, to tylko nasila konflikt.

  4. Stosuj zasady kultury osobistej. W przypadku, gdy wysyłasz komuś wiadomość przez pocztę elektroniczną, pamiętaj o zastosowaniu form grzecznościowych, podpisuj się imieniem i nazwiskiem.

  5. Uwaga na zdjęcie! Na ten moment zamieszczane zdjęcia mogą wydawać Ci się zabawne, jednak w rzeczywistości wirtualnej nic nie ginie i nie wiadomo kto kiedyś może je zobaczyć.

  6. Szanuj prawa innych. Nie zamieszczaj wizerunku innych osób bez ich zgody. Pamiętaj, że to niezgodne z prawem.

  7. Nie kradnij! Nie kopiuj własności innych osób i nie używaj jej jako własnej, np. kopiowanie tekstu, zdjęć, filmów. Jeśli powołujesz się na kogoś lub korzystasz z cudzych materiałów, pamiętaj o zamieszczeniu źródła.

  8. Szanuj zasady! Zacznij od zapoznania się z zasadami danej grupy. W razie wątpliwości, czy możesz opublikować daną treść – spytaj o to administratora.

  9. Zachowaj umiar. Łatwo stracić poczucie czasu surfując do Internecie. Pamiętaj, żeby mieć nad tym kontrolę.

  10. Jak najczęściej przebywaj offline! Poświęć swój czas wolny od nauki na inne aktywności.

Netykieta korespondencji elektronicznej

  1. Twój język powinien być dostosowany do sytuacji i odbiorcy.

  2. Dbaj o poprawność i czystość języka swoich wypowiedzi.

  3. Przestrzegaj zasad ortografii i interpunkcji.

  4. W formalnych emailach pamiętaj o rozpoczęciu wypowiedzi „Dzień dobry”

  5. Kończąc wypowiedź napisz „Pozdrawiam” lub „Z poważaniem”/„Z wyrazami szacunku”.

  6. Nie zapomnij się podpisać.

  7. Zwracaj się do odbiorcy z użyciem wielkiej litery (Tobie, Pana).

  8. Jednak nie nadużywaj wielkich liter – oznaczają KRZYK.

  9. Nadawaj wiadomości tytuł, który powinien odnosić się do treści maila.

  10. Przesyłaj duże pliki w linkach, a nie jako załącznik.

  11. Nie wysyłaj materiałów reklamowych, czy tzw. „łańcuszków szczęścia”

  12. Unikaj wypowiedzi zdawkowych i lakonicznych typu: „ja też”, „ok”, „super”